Tem de draak: welkom bij de Vikingen! - Deel 2 Kopenhagen

Eerder kon je al lezen hoe onze magische familierondreis in Denemarken begon. We gaan verder en bezoeken de hoofdstad Kopenhagen. Hiervoor hadden we twee dagen uitgetrokken. We gaan graag eens op citytrip om alles te bezoeken en te ontdekken. We wandelen dan uren aan een stuk en snuiven er telkens de plaatselijke cultuur en natuur op. Werd deze citytrip anders nu onze kinderen erbij waren?

Het antwoord: eigenlijk niet echt ... we hadden ons tempo misschien iets lager gelegd en af en toe een speelpauze ingepland, maar we waren aangenaam verrast door onze kinderen.
Het moet nu wel gezegd worden dat Kopenhagen een heel kindvriendelijke stad is!

Een tip: we kochten een Copenhagen Card hiermee kun je met openbaar vervoer rijden en tal van musea bezoeken, ... een aanrader voor wie veel wil bezoeken. Wij hebben daar zeker heel wat mee bespaard. En nog een pluspunt: kinderen tot en met 10 jaar zitten daar gratis in! Wij hebben voor onze kinderen dus niets moeten betalen in Kopenhagen.

DAG 1 IN KOPENHAGEN

Superkilen

In vroege ochtend zijn we vertrokken richting Kopenhagen. Tot onze grote verbazing hadden we niets van verkeer. We hadden toch wel wat file ingepland, maar niet was minder waar. Het verkeer verloopt er heel vlot. We parkeerden ons in de buurt van superkilen. Een heel leuk parkje waar je super leuke foto's kan trekken door het lijnspel op de grond. Maar de speeltuin trok meer aandacht ... dus na de verplichte foto's (momandhercamera) mochten ze even spelen terwijl mama en papa de weg aan het zoeken waren naar het stadscentrum. We vonden al vlug een bus en weg waren we.

Radhus

Dus bus dropte ons aan het plein waar het mooie stadhuis staat. Een tip: je kan er gewoon vrij in en je ontdekt een prachtig interieur, ook de vloer vonden onze kinderen leuk! We deden een kleine zoektocht: waar zijn we nu? Zoek een voetbalveld ...

Stroget

Wist je dat ze in Kopenhagen de langste, autovrije winkelstraat van Europa hadden? Stroget begon aan het plein en het werd onze volgende bestemming. We keken onze ogen uit naar de prachtig etalages, maar echt winkelen daarvoor was geen tijd. Eén winkel moest en zou ik wel binnen gaan! Het HAY house! Ooooh, wat hou ik van het Scandinavisch design!

Rundetaarn

Op de Rundetaarn ofwel de Ronde Toren heb je een adembenemend panoramisch zicht. Om deze te beklimmen moet je wandelen in een spiraal. Middenin is het hol en af en toe heb je en nis. In één van de nissen kan je staan op het glas en hang je zo'n 25 meter boven de grond. Is dat wel stevig genoeg? Dat moest Jade natuurlijk testen.
En wanneer je van foto's houdt dan is deze plek ook zeker iets voor jou! Geduld moet je wel hebben als je niet wil dat er andere mensen op de foto staan.

Rosenborg Slot

Kopenhagen heeft verschillende kastelen. Eén van de mooiste kastelen is toch wel Rosenborg. Onze kinderen vonden het bezoek heel fascinerend. We werden terug gebracht in de tijd van de koning Christian IV, een koning waar onze kinderen nog veel hebben over verteld. Een topmoment waren de kroonjuwelen bezichtigen.

Na ons bezoek aan het slot Rosenborg kwamen er druppels uit de lucht gevallen. We hadden natuurlijk wel nog het één en ander op ons programma staan en dat hebben we ook afgewerkt.

Op onze zoektocht naar de kleine zeemeermin kwamen we nog enkele leuke plaatsen tegen.

Nyboder

Het zijn allemaal kleine, okergele huisjes met groene deuren en rode luiken aan de ramen. Het zijn oude huisjes uit begin 1600, speciaal gebouwd voor het personeel van de marine. Het komt ook voor in de verhalen van HC Andersen.

Kastellet

Je zou misschien direct denken aan een kasteel, maar dat is het niet echt. Het betekent namelijk citadel en het is een stervormig vestingswerk wat Kopenhagen in tijden van oorlog moest beschermen tegen de vijand. De vorm is natuurlijk alleen vanuit de lucht te zien, maar het is een prachtig natuurstukje in het centrum van Kopenhagen. Lopers en wandelaars komen hier alvast aan hun trekken.

Kleine zeemeerin

Om de kleine zeemeermin te zoeken moet je gewoon de toeristen volgen. Wij hadden geluk want door de regenval waren er veel minder toeristen en konden we perfect met ons gezin alleen aan de zeemeermin staan. Jade en Eden waren wat ontgoocheld ... is dit nu de zeemeermin die haar staart inruilt voor een prins? Het standbeeld is erg klein, maar een must als je in Kopenhagen bent.

LEGO

Na het bezoek aan de zeemeermin zat onze eerste dag er bijna op. Bij het terugkeren naar onze auto moesten we de LEGO winkel in de grote winkelstraat weer passeren. We waren er eerder al gepasseerd maar toen stond er een lange rij om de winkel binnen te gaan. Het was de moment om een bezoekje te brengen want nu stond er niemand. Het werd een topafsluiter van onze eerste dag voor onze uitgeregende kindjes en stiekem ook voor papa.

DAG 2 IN KOPENHAGEN

Boottocht

Om onze tweede dag op een rustige manier te starten, hadden we een rondvaart geboekt via Canal Tours Copenhagen. Je hebt er verschillende rondvaarten, maar deze zat nu éénmaal inbegrepen in de Copenhagen Card. De rondvaart bracht ons langs de haven en door idyllische kanalen terwijl de gids ons vertelde over de mooie kerken, kastelen en ook over de nieuwste, moderne gebouwen.

Nyhaven

Na de rondvaart bezochten we Nyhaven. Het is net als de kleine zeemeermin, een must see in Kopenhagen. De kleurrijke huizen zijn een prachtig, maar de drukte er omheen vond ik wat minder. Nyhaven bestaat uit allemaal leuke restaurantjes, maar eten hebben we er toch maar aan ons voorbij laten gaan. Want om 12 uur had je de wissel van de wacht en dat wouden we echt niet missen.

Amaliënborg

Bij aankomst zag het mooie plein zwart van het volk. Het was er een overrompeling. Hadden we de weg niet geweten, dan moest je gewoon het volk volgen. De kinderen zijn vooraan gaan staan en hadden een mooi zicht. Mama en papa konden dan weer amper iets zien. Gelukkig hadden we op voorhand een plaats afgesproken mochten we elkaar uit het oog verliezen. We hebben het gewissel niet volledig uitgekeken. Het bezoek aan het Paleis zelf stond ook nog op de planning. Entree zat eveneens in de Copenhagen Card.

Frederikskerk

De Frederikskerk of ook wel de Marmerkerk genoemd is een prachtig gebouw. De koepel is gebaseerd op de Sint-Pietersbasiliek in het Vaticaan. Ook de koepel binnenin is prachtig! Wij hebben er alvast van genoten om even binnen te gaan en in stilte te genieten van al dat moois.

Guinness World of Records

Een museum dat we zonder kinderen zeker aan ons voorbij hadden laten gaan. Met kinderen was dit zeker een aanrader. Ze waren het stappen en bezoeken even beu en omdat het ook in de Copenhagen Card inbegrepen was, moesten we niet lang twijfelen. Het leverde enkele leuke en grappige momenten op!

Christiansborg Slot

Het laatste paleis dat we bezochten bestond uit 5 delen: het paleis, de kerk, de stallen, de keuken en de ruïnes. Het paleis is het werkpaleis van de koningin. Er worden nog steeds banketten en recepties gehouden en ontvangt ze staatsbezoeken. De zalen waren dan ook oogverblindend met kleurrijke tapijten, glinsterende kroonluchters en prachtige vloeren. Om het laatste te beschermen mochten we van die mooie blauwe beschermingshoesjes over onze schoenen doen.
In de stallen zag je dan weer de koetsen van weleer. Wat een leuke tijd moet dat geweest zijn!
In de keuken van het paleis kon je je uitleven met de potten en pannen. Een verkleedpartijtje mocht niet ontbreken. Ideaal voor kinderen dus!

Christiania

Christiania is een vrijstaat in Kopenhagen. Het is ontstaan door een groep hippies die de verlaten kazerne aan Christianshavn kraakte. Nu is het eigenlijk een plaats waar softdrugs openlijk wordt gebruikt en verkocht. Wij hebben het vooral bezocht om de prachtige graffiti werken te bekijken.
Volgens verschillende bronnen was het gevaarlijk om Christiania te bezoeken, maar daar hebben we niets van ondervonden. We waren overigens niet de enige die er met kinderen rondliepen.

Tivoli

Als afsluiter van onze 2-daagse in Kopenhagen bezochten we Tivoli! Tivoli is een attractiepark binnen het centrum van Kopenhagen, als sinds 1843! Het park is een juweeltje. De entree zat in de CopenhagenCard, maar om op attracties te gaan moest je aparte kaartjes kopen. Door het zonovergoten weer was het er ontzettend druk en vond ik de magie wegebben. De kinderen daarentegen hadden de tijd van hun leven alleen al met het bekijken van het park. Als afsluiter mochten ze één attractie kiezen waar een niet te lange rij stond. ;-) En zo zat ons avontuur in Kopenhagen erop!