Roadtrip 2021: West-Slovenië (2)

Slovenië heeft veel te bieden voor liefhebbers van natuur en avontuur. Neem daar de charmante hoofdstad Ljubljana en de pittoreske dorpjes bij en je begrijpt zo waarom wij kozen voor Slovenië.

Jade (11) en Eden (9) nemen je mee op een 10-daagse reis doorheen het westen van Slovenië.

Het eerste deel konden jullie hier al lezen.

Dag 7: Rafting / Vrsic-pas

Na het ontbijt bezochten we nog snel een wijngaard om enkele foto's te trekken. De kinderen hebben er niet altijd veel zin in, maar later gaan ze me hopelijk dankbaar zijn voor de mooie plaatjes.

Bijenhotel

We rijden richting Soca en zijn net op tijd om met Abyss Adventures op avontuur te gaan. Family rafting zou het avontuurlijke deel van onze reis worden en dat was het ook! Petra en Tjaz zijn super vriendelijke mensen die houden van de natuur. Als je niet van de grote massa houdt, dan ben je bij hen aan het juiste adres. Tjaz weet precies wat hij doet en geeft de perfecte instructies om veilig doorheen de rivier te komen. Ooooh en je moet niet denken dat het water lekker warm is. Het water dat uit de bergen komt, is ijskoud. Tjaz vertelde ons ook dat het water drinkbaar is en dat het in de dorpen ook as such gebruikt wordt. We proefden dus allemaal wat van het rivierwater.

Abyss Adventures ligt vlak aan de Soca kloof en is zeker een bezoekje waard. Het is het begin van de Vrsic pas die we moeten nemen naar Kranjska Gora, ons volgend verblijf.

Vooraleer we richting Kranjska Gora rijden, bezoeken we de Boka waterval. Het was even terug rijden, maar zeker de moeite waard om de hoogste waterval van Slovenië te bewonderen.

De Vrsic-pas is de hoogste pas in Slovenië. Deze weg van 50 haarspeldbochten is ooit aangelegd door Russische oorlogsgevangenen. Onderweg komen we dan ook de Russische kapel tegen. Deze kapel is gebouwd om de Russische oorlogsgevangenen te eren nadat ze omgekomen waren in een lawine tijdens het bouwen van de Vrsic-pas.

Bovenop de Vrsic-pas zit je op zo'n 1600 meter hoogte. We stoppen alvast voor het prachtige uitzicht. Van hieruit kan je ook vele wandelingen maken, wat ik heel graag had gedaan maar door mijn slechte conditie (dankjewel corona) hebben we deze dan toch maar niet ingepland. We nemen genoegen met het zicht en de sneeuw die er nog ligt. Sneeuwpret in de zomer ... onze kinderen vonden het alvast de max!

TIP: Erjavec mountain cabin is een plek waar je iets kan drinken en typisch Sloveens kan eten. Je krijgt er het zicht op het Triglav gebergte gratis bij. Als je goed kijkt, kan je er een vrouwenhoofd in herkennen.

Als afsluiter dineren we aan het mooie Jasna meer. We namen allemaal een heerlijke hamburger.

TIP: Probeer ook zeker eens Cockta, de Sloveense cola. Wij konden het alvast smaken. Je vindt het trouwens in de meeste cafeetjes of winkels.

Slapen doen we in het hotel Alpina. Het is één van de drukste plaatsen die we tot nu toe bezochten. Het skioord is voor veel Slovenen een echt vakantieoord en duidelijk niet alleen in de winter.

Dag 8: Bled / Bohinj / Savica waterval

Normaal gezien zouden we nu Kranjska Gora verder ontdekken, maar we hadden onze kinderen het bootje op het Bled meer beloofd en belofte maakt schuld ;-). Rekening houdend met het weer reden we dus richting Bled.

Als eerste bezochten we de Savica waterval. Een mooie waterval waar je vroeger kon zwemmen, maar nu stond er helaas een afsluiting. We hadden ons zwemgerief nochtans mee. Jammer maar helaas.

We reden door naar het meer Bohinj. Dit meer is groter en minder toeristisch dan Bled. We trokken enkele foto's en reden door naar Bled want de kinderen stonden echt te popelen om met het bootje te varen! We zullen Bohinj zeker opnieuw op ons lijstje zetten wanneer we ooit nog eens zouden terugkomen.

Parkeren in Bled is geen lachtertje naar het schijnt, maar in coronatijden is niets meer normaal. We vonden makkelijk een plaatsje maar goedkoop was het niet. We kleedden ons om en sprongen het warme meer in. De kinderen amuseerden zich goed en wij hadden een mooi zicht op het eilandje.

Dat eiland bezochten we met het roeibootje. Jade en Eden wouden natuurlijk ook eens roeien. Dat werd lachen, papa is duidelijk de beste roeier van ons vier. Hij bracht ons naar het kleine eilandje waar de Maria Hemelvaartskerk met een losstaande klokkentoren staat. Het is een Sloveense traditie dat de bruidegom de bruid de trap op draagt en na het luiden van de bel een wens doet. Toen wij er waren gebeurde dat net en was er een receptie bezig. De typische bootjes, Pletna, stonden mooi gedekt klaar om te dineren op het water. Hoe romantisch!

Als vieruurtje aten we een Kremsnita, een typisch Sloveens of zelfs Bleds gebak. Dit gebak is gemaakt van twee laagjes bladerdeeg met banketbakkersroom en slagroom tussen. Vervolgens is het bestrooid met poedersuiker. Niet echt mijn ding, maar ik kon niet weggaan zonder het eens te proeven.

Dag 9: Kranjska Gora /  Kamnik

Het meer van Jasna lag op een boogscheut van ons hotel en hadden we tot nu toe enkel 's avonds bezocht. Hoog tijd om daar verandering in te brengen. Het was vroeg in de ochtend en we hadden het meer voor onszelf. Al snel werd het veel drukker en kwamen andere paparazzi in groepjes toe. Zwemmen hebben we er niet gedaan, het water is er trouwens ijskoud.

In de buurt van Kranjska Gora hebben we de -voor mij- mooiste waterval bezocht. De Pericnik waterval was voor mij niet alleen de mooiste, maar ook de meest avontuurlijke want je kan ook echt achter het neerslaande water lopen. Fantastisch, een echte aanrader!

Het Zelenci natuurreservaat is zeker ook de moeite om eens te bewonderen. Het is een korte stop, maar o zo prachtig! Het water is betoverend mooi!

Op weg naar Kamnik stoppen we in Komenda. Komenda is het thuisdorp van de winnaar van de Tour de France 2021: Pogacar. Een plaatsje dat Tim graag eens bezocht! Ze zijn duidelijk fier op hun held! (En ik op de mijne :D)

We hebben geluk want we zijn op een vrijdag aangekomen in Kamnik. Elke vrijdag in van de zomermaanden juli en augustus is er Kul Petek, een soort van festival waar je lokaal streetfood kan eten en genieten van een plaatselijk bandje. Ik had het gevoel dat corona hier nooit bestaan heeft ....

In de namiddag hadden we onverwachts een leegte in de agenda dus besloten we de vallei van Kamniska Bistrica rivier te gaan verkennen via een aangeduide wandeling. Uiteindelijk hebben we er niet veel gezien maar wel veel gewandeld. Die wegwijzers zijn hier absoluut niet duidelijk en onze goesting verdween bij elke stap die we zetten. Maar zoals gezegd, vergaten we deze kleine tegenvaller snel en genoten we van het streetfood op het festival.

Slapen deden we in B&B Pod Skalo, een authentiek huisje vlakbij het centrum van Kamnik. Ideaal als uitvalsbasis voor Velika Planina. De B&B ligt wel vlak aan een drukke steenweg en een pub. Ikzelf heb daar niet veel last van gehad, maar ik kan mij voorstellen dat het voor sommige mensen niet ideaal is. Wij vonden de pub super makkelijk. Kindjes lagen op hun gemak naar een filmpje te kijken op hun kamer en wij konden met een gerust hart op het terras iets drinken op onze laatste avond in Slovenië.

Dag 10: Velika Planina / Salzburg

Na een lekker ontbijt dat bol stond van lokale producten, vertrokken we naar Velika Planina.

Het plateau Velika Planina is een herdersdorp op een glooiende groene weide op 1600 meter hoogte. Het heeft typische, authentieke houten gebouwtjes en wordt nog steeds door de herders gebruikt. Het is een betoverende plek in Slovenië. Je kan er met de auto naartoe, maar dat is niet aan te raden. Of je kan het te voet doen. Echte wandelaars kunnen daar hun hartje ophalen. Derde optie is met een kabellift naar boven gaan en vervolgens met een stoeltjeslift naar het plateau zelf. Wij opteerden voor deze laatste optie en alleen dat al was een hele belevenis voor Jade en Eden.

Op het plateau zelf heb je verschillende wandelingen. We namen de kortste wandeling (of dat dachten we toch) van zo'n 7 km, in het spoor van de herders. We keken onze ogen uit en waanden ons even in Teletubbieland. De koeien liepen overal waar je maar denken kan. Het was dus oppassen voor vlaaien, en neen niet van dat lekkere Aalsterse gebak! Eden vond het super leuk om te lopen tussen de koeien en de kalfjes, en al zeker omdat hij ze kon aaien.

Zoals ik al zei, de wegwijzers in Slovenië zijn niet alles en na verloop van tijd zaten we alweer ergens en nergens. Gelukkig zagen we enkele wandelaars die ons hielpen om terug naar Velika Planina te gaan. Het plateau is echt groot en we waren moe gewandeld van de voorbije dagen. Het was tijd om naar huis te gaan...

We genoten nog van enkele lokale producten: een plankje met lekkere kazen en een ijsje om van te smullen.

TIP: Neem zeker een sweater ofzo mee want het waait er vaak en het is een pak kouder dan beneden. Zo'n 8°C verschil waar je rekening mee moet houden. Smeer je ook goed in met zonnecrème, want de wind is ook verraderlijk.

Met de stoeltjes- en de kabellift werden we weer veilig naar de begane grond gebracht en reden we richting Salzburg. We logeerden in hetzelfde hotel als in de heenrit.

Dag 11: Terugrit naar Aalst

De terugrit verliep vlekkeloos. We hebben niet echt files gehad. In totaal hebben we zo'n 3500 km gereden. Het kon minder geweest zijn, hadden we onze planning niet telkens moeten aanpassen aan het lokale weer.

De ideale planning zou zijn:

Bled - Bohinj - Kamnik - Velika Planina - Ljubljana - Predjama/Postojna - Piran - Brda regio (Gonjace) - Bovec/Soca - Kranjska Gora

Er stonden nog meer locaties op het lijstje om te bezoeken, maar jammer genoeg kan je niet alles doen op 10 dagen tijd. Ik denk dat we al van geluk mogen spreken dat we zo'n mooie maar drukke agenda afgewerkt hebben.

Wat komt op het lijstje voor een volgende keer Slovenië?

- Skocjan grotten

- Lipica (bekend om zijn paarden)

- Rondleiding in het Predjama kasteel

- Koper (kust)

- Maribor en nog meer steden in het oosten van het land

- Enkele watervallen om in te zwemmen

- Canyoning

- Bohinj

- Tromeja route bewandelen (3 grenzenroute)

Er is dus zeker nog genoeg te doen om Slovenië een tweede keer te bezoeken of om mee te pikken tijdens een doorreis naar bijvoorbeeld Kroatië.

We hebben alvast een fantastische vakantie achter de rug en dromen al van de volgende ...