Tem de draak: welkom bij de Vikingen! - Deel 4

Eerder kon je al lezen hoe onze magische familierondreis in Denemarken begon. Hoe we de  hoofdstad Kopenhagen onveilig maakten. Het derde deel stond dan weer in het teken van HC Andersen en enkele leuke plaatsen in Denemarken. We zetten onze reis verder en ontdekken het derde en Jutland, het vasteland van Denemarken.

Dag 9: Faaborg -> Ribe / Romo

Onderweg namen we een kleine omweg via Esbjerg. De vier metershoge witte beelden van zittende mannen die uitkijken naar de haven en de zee waren de reden voor onze kleine omweg. Het is een reusachtig kunstwerk van  Svend Wigg Hansen waar we onze benen even konden strekken en de kinderen nog even konden spelen. Het was ook ideaal geweest om te picknicken, maar dat hadden we spijtig genoeg niet bij.

Na het bezoek aan Esbjerg trokken we richting Ribe, het oudste stadje.  We waren er een paar uur voor het incheckuur en konden daarom niet direct een intrek nemen in ons appartementje in het Ribe Byferie Resort. Daarom besloten we het stadje Ribe dat op wandelafstand ligt van ons verblijf, te voet te bezoeken.
Na enkele uren ronddwalen in het middeleeuwse centrum en een gezellig etentje konden we ons installeren.

In de namiddag trokken we richting Romo.
Romo is het zuidelijkste Deense Waddeneiland. Het is heel makkelijk te bereiken vanuit Ribe via een dam van zo'n 11 km dat met het vasteland verbonden is. Romo is een heel bijzondere plek omdat je er met je auto op het strand kan rijden.

Café & Antik Butik Hattesgaard is absoluut één van mijn favoriete plekjes in Denemarken. We ontdekten het op weg naar het strand. Hattesgaard is één van de oudste boerderijen op Romo. Nu is het omgetoverd tot een gezellige koffieshop waar ze ook antiek verkopen.  Hattesgaard is echt een betoverend plekje waar je kan genieten van een heerlijk stukje zelfgemaakte taart met een heerlijke koffie of thee. Onze geheime tip!

Na deze gezellige tussenstop was het tijd om onze auto uit te testen. Vanuit het Sonderstrand mag je dus met je auto over het strand rijden. Het was heel bijzonder, want zonder aankondiging gaat de weg gewoon over in zand en strand. Wat voor je ligt is een eindeloos breed zandstrand. Je waant je echt in de woestijn. Een bijna onwerkelijk zicht, zo groot is de vlakte waarover je mag rijden.
Als familie hebben genoten van het vliegeren, het spelen in het zand en de magische zonsondergang. Het was een fantastische dag!

Dag 11: Mando

Vandaag stond opnieuw een Waddeneiland op de planning, namelijk Mando. Het eilandje is enkel bereikbaar met de auto wanneer het eb is. De weg loopt bij vloed namelijk helemaal onder. We vonden dit te spannend om met onze eigen auto te doen omdat we met de auto natuurlijk nog naar huis moesten rijden. Als alternatief zijn er verschillende tractorbussen die richting het eiland Mando vertrekken.

We hadden gehoopt op goed weer omdat we een hele dag gingen vastzitten op het eiland. Maar spijtig genoeg hadden we een mindere dag, gelukkig was er geen regen. Maar veel is er op het eiland niet te doen ... we hebben er vooral gewandeld. Op het eiland heb je een kerkje, een winkeltje, enkele cafés die je op één hand kan tellen, een kleine camping en een klein museum.

In de valavond gingen we op zeehondenjacht. Niet echt op jacht natuurlijk, maar we gingen de zeehonden van dichtbij kunnen bewonderen op het Koresand.  Koresand is een zeebank in de Waddenzee. Het is enkel bereikbaar met de tractorbus. En waar we de hele dag naar hadden uitgekeken, bleek niet altijd het geval te zijn. De zeehonden waren enkel te zien aan de overkant (Romo) met een verrekijker. We hadden dus pech. Ze liggen ofwel op het Koresand ofwel op Romo... Een klein lichtpuntje waren de enkele zeehonden die ons toch dag kwamen zeggen door hun hoofd eens boven water te steken.
Na deze teleurstelling gingen we met de tractorbus terug naar het eiland Mando om nadien terug naar het vasteland te keren.

Dag 12: Legoland

Eindelijk was het zo ver! LEGOLAND !Een bezoek aan Denemarken zonder Legoland te bezoeken, is natuurlijk niet compleet. De tickets waren inbegrepen in onze rondreis via Pharosreizen.

Legoland vond ik persoonlijk niet echt 'waaaaauw'. Maar onze kinderen vonden het allebei fantastisch.

Enkele sfeerbeelden:

Dag 13: Ribe

Onze laatste dag hebben we besteed in het Ribe Vikingecenter.  Je kan het perfect vergelijken met ons Bokrijk, een openluchtmuseum waar je echt terug gaat in de tijd van de Vikingen.

Bij aankomst waren we al onder de indruk. Er was een plattegrond voorzien met enkele zoekopdrachten volledig in het Nederlands én helemaal gratis! Je kon ook een activiteitenkaart kopen. De kinderen konden hiermee boogschieten, hun eigen munt slaan en hout bewerken.

Op het domein loopt het vol met mensen die zich wanen als echt Vikingen.  Ze komen uit verschillende landen en zijn daar eigenlijk op vakantie. Ze leven zich volledig in ... ze slapen, eten en wonen als echte Vikingen.  Als gezin loop je er tussen terwijl hun dagelijks leven als Viking doorgaat. Een Nederlands koppel gaf ons uitleg over het reilen en zeilen.
Een aanrader is het restaurant. Alweer hebben we er fantastisch lekker en gezond gegeten.

Ons bezoek werd abrupt verstoord door het weer. Een mega onweersbui deed ons vluchten naar het hoofdgebouw van de Vikingen. Op het eerste moment was het best gezellig want de kinderen hadden er koekjes gebakken en hun zoektocht eindigde net in dat gebouw. De regen bleef met bakken uit de lucht vallen en al gauw moesten we terugkeren naar de auto. Onderweg zagen we dat alle tenten en zelfs de parking volledig onder water stond. Gelukkig stond onze auto op het hogere gedeelte van de parking!

Gelukkig was de hemel helemaal uitgeklaard voor ons laatste avondmaal in Denemarken. Als afsluiter hebben een stadswandeling gemaakt doorheen de pittoreske middeleeuwse straatjes van Ribe. De nachtwachtman vertelde ons prachtige sprookjes, anekdotes en enkele historische feiten. Dat het allemaal in het Deens en Engels was, stoorde onze kinderen niet. De man kon het zo goed vertellen dat ook zij aan zijn lippen hingen.
Een echte aanrader! De Nachtwacht vertrekt elke dag om 20.00 uur in het centrum.

Na de wandeling hadden onze kids een ijsje verdiend. En dat was de echte afsluiter van onze fantastische reis doorheen Denemarken!

Het laatste nachtje ...

Dag 14: Terug naar huis

's Morgens in de vroegte gingen we met gemengde gevoelens terug richting Aalst. Tijdens de terugreis konden we terugblikken op een nooit te vergeten reis doorheen Denemarken. Het was werkelijk een avontuur dat we opnieuw zouden willen beleven dankzij Pharos reizen.