Tem de draak: welkom bij de Vikingen! - Deel 3

Eerder kon je al lezen hoe onze magische familierondreis in Denemarken begon. Hoe we de  hoofdstad Kopenhagen onveilig maakten. Onze vijfde dag van onze rondreis in Denemarken begon in Roskilde.

Dag 5: Roskilde

Roskilde is een sfeervolle plaats. Op de dag dat wij er waren was er ook een plaatselijk rommelmarktje. De koeien in de kleuren van de Tour de France kleurden het plein extra in. Blijkbaar zou de Tour in 2021 daar passeren.

Met onze Copenhagen Card die nog geldig was tot half 12 konden we nog gratis de Kathedraal bezoeken van Roskilde.  De kathedraal is toch wel indrukwekkend, zowel de buiten- als de binnenkant. Al eeuwenlang worden de vorsten hier begraven. Zelfs het graf van de huidige koningin is al klaar, maar wordt nog niet aan het publiek getoond.
Ook voor kinderen was dit bezoek leuk, want ze kregen een heuse speurtocht op papier, waarbij ze aan de hand van een kaart verschillende letters moesten zoeken. Op deze manier werd het voor hen geen saaie boel. Bij afloop kregen ze een leuke postkaart van de kathedraal. Onze kinderen hadden eigenlijk spijt dat we er niet langer konden blijven. Maar we hadden al om half 12 een tocht met een vikingenboot gepland.

Vijf minuten van de kathedraal ligt het vikingmuseum. Onze inkomkaarten hadden we al via het internet gekocht, zo waren we zeker van een plaatsje op het schip.

Heel enthousiast werd ik niet van het museum. Het gaat vooral over de heropbouw van de vijf gevonden vikingschepen. Maar voor de kinderen was het leuker: ze konden zich verkleden (volwassenen ook) en er was een heus speelgedeelte in de vorm van een vikingenboot. Buiten het museum waren er een aantal hallen waar er nog echt wordt gewerkt aan boten.

Aan het museum vind je ook een kleine haven. Na de uitleg over het roeien en onze reddingsvesten aan te doen, konden we gaan roeien met de replica. Een fantastische ervaring! (extra te betalen wel) Enkel spijtig dat er niet zoveel wind was.

Maar wat onze kinderen eigenlijk nog het leukste vonden, was het zelf bouwen van een boot. Ze waren er niet weg te slaan... met hout, zaag en nagels gingen ze te werk.

TIP: Het eten in het museum is overheerlijk!

In de late namiddag hebben we nog wat kunnen genieten van het strand en het zwembad. Met het goede weer was het genieten van onze laatste dag op het idyllische Gilleleje.

Dag 6: Gilleleje -> Faaborg

Via Pharosreizen kregen we ook geheime tips. Zo hebben we een leuk plekje ontdekt om overheerlijk aardbeienijs te eten. Het was niet goedkoop, maar mmmm zalig lekker was het wel!

Na het overheerlijk ijsje namen we afscheid van Gilleleje en reden we richting het eiland Funen. Faaborg was onze volgende bestemming. Hier was een appartement voor ons geregeld. Het was een klein, maar best gezellig appartementje. Vlakbij het strand en er was een binnen- en buitenzwembad.

De rest van de dag was het uitpakken en genieten van het zonnetje terwijl we het domein aan het verkennen waren. De zwembaden en het strand werden uitgebreid getest.

's Avonds hebben we lekkere pizza gegeten in het centrum van Faaborg.

Dag 7: Odense

Odense staat vooral bekend om de sprookjesschrijver, Hans Christian Andersen. Voor ons was dit een topdag!

TIP: Volg de voetstappen van Hans Christian Andersen!

De grote voeten (maat 47) van Hans Christian zijn overal in Odense te vinden. Ze vormen een route van ongeveer drie kilometer en brengen je langs de belangrijkste plekken in zijn leven. Heel leuk want je hoeft niet met een kaart te sukkelen. Je laat je kinderen gewoon de voetstappen zoeken en op deze manier beseffen ze niet dat ze aan het wandelen zijn.

Wij begonnen deze tocht aan het grote museum. We kochten een 5 in 1 ticket. Zo hadden we toegang tot zijn geboortehuis, zijn ouderlijk huis waar hij woonde van zijn tweede tot veertiende, het museum, Montergaarden en de Tinderbox.

Tinderbox hadden we al laatste stop gehouden. Het is een huis waar je fantasie tot leven komt. Onze kinderen hebben zich hier kostelijk geamuseerd en wij ook door hun alleen maar bezig te zien en ook beetje door mee te spelen.

Maar wat misschien nog het allerleukste was, was de musical over het de sprookjes van HC Andersen. In het Eventryrhaven park (je komt er wanneer je de voetstappen volgt) heb je een gratis musical  die iedere dag om 13 uur wordt opgevoerd. Tijdens deze voorstelling wordt er enkel Deens gesproken, maar het is prima te volgen.

Tijdens onze terugreis las ik op aanvraag verschillende sprookjes van Andersen voor. Het boek had in Utopia, onze plaatselijke bibliotheek, ontleend.

Het afsluiten van de dag deden we op het strand met een heuse krabbenvangst.

Dag 8: Kasteel Egeskov

Dat Denemarken het land van de kastelen wordt genoemd, kan ik goed inkomen. Maar noem het kasteel Egeskov niet zo maar een kasteel.

Op dit domein heb je natuurlijk het kasteel zelf. Het kasteel is trouwens nog bewoond. Je kan er enkele kamers bewonderen waaronder de ridderzaal en enkele slaapkamers. Ook oude kledij en accessoires uit die tijd zijn mooi bewaard gebleven en worden er tentoongesteld.

Het domein bestaat uit prachtige tuinen. Na het bezoek aan het kasteel hebben we er mooi gewandeld. Tot we aan de speeltuin kwamen ... de kinderen waren niet meer te houden. Naast de grote speeltuin heb je een klimbos, een doolhof, een racebaan met gocarts, ...
Ook papa had hier zijn ding wel gevonden: een uitgebreide oldtimer auto- en motorcollectie!
Kortom, we hebben hier een hele dag kunnen vertoeven zonder ons te vervelen.

Afsluiten van de dag deden we weer in stijl :-)